20130709

hati. hati-hati.

Bismillah.

Suatu ketika, pernah didatangi oleh seorang sister yang mengadukan tentang dirinya yang mengalami kesukaran untuk meninggalkan satu bentuk jahiliah yang dianggap biasa & cool dalam masyarakat. Sukar, kerana telah sebati dan mendarah-daging dalam diri, ditambah pula dengan suasana sekeliling yang kurang membantu.

Kerana mengetahui bahawa ianya adalah salah satu daripada karat-karat jahiliah yang alhamdulillah telah berjaya aku kikis sejak beberapa tahun kebelakangan, lalu dia pun ingin bertanyakan tips.

Tiba-tiba seorang sister lain yang berlatar-belakangkan sekolah agama dan keluarga yang baik-baik, mencelah, dan berkata dalam nada sinis dan mengejek, kerana seolah-olah dia sahaja yang suci antara kami kerana tidak pernah melakukan perbuatan jahiliah tersebut seumur hidupnya.

Pedih. Memang pedih. Nak berubah memang sakit, lagi-lagi bila ada manusia macamtu. Hello aku dah tak buat pun, perlu ke perli? Kawan tu nak berubah, dia rasa susah, tapi perlu ke nak action & berlagak sangat?

Kami diam, malas nak bertekak, tak ada keperluan untuk pertahan diri walaupun hati memang sakit. Paksa diri untuk forgive and forget.

Hari berlalu dan perasaan sakit itu pun hilang.

Aku sangka aku dah lupakan perbuatan itu dan move on. Namun hari ini ingatan itu datang kembali. 

Kerana, hari ini, manusia yang pernah menyakiti aku dulu pula menjebakkan diri dan larut dan dalam keasyikan jahiliah yang sama yang pernah dia keji satu ketika dahulu.

At one point, bila teringat macam mana dia treat aku dulu, membuatkan aku agak bernafsu untuk "balas dan perli" sepertimana aku pernah dilakukan waktu dulu. Tapi ahhhh buat apa dilayan bisikan syaitan untuk berdendam. Hey shayateen, audzubillah, am not gonna fall into your trap!

Mari doakan sister tu.

Ok post ni agak childish, sekadar mahu berkongsi pengajaran terbesar yang aku dapat; 

1. Sesungguhnya hati lebih cepat berbolak-balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak. Knowing the fact that hati ni cepat berbolak-balik, maka kita sepatutnya lebih berhati-hati dan bersedia memasang perisai mengelak daripada hati kita berbolak-balik. Sentiasa ada bulatan (usrah) bersama kawan-kawan yang mengingatkan. Dan juga amalkan doa, kerana kita tak tahu siapa kita di masa hadapan. Adakah lebih baik atau semakin jahil? Maka oleh sebab itu juga, hati-hatilah bila berkata-kata. Tak perlu sombong kalau dah baik sangat, sebab tu pun kurnia daripada Allah. Moga kita semua istiqammah. 


2. Belajar daripada ikan. Walaupun dalam air laut yang masin atau air sungai yang tawar, tapi isinya tetap manis dan tidak masin mahupun tawar. Biarlah melakukan sesuatu kerana mengikut fitrah islam itu, bukan kerana terbiasa dengan suasana. Bahkan jadilah lebih baik daripada ikan. Bila suasana tak membantu untuk kita tetap firm dengan fitrah kita, kitalah yang mencorakkan suasana itu agar ada manfaatnya pada orang yang susah mujahadah menentang arus yang berbeza dengan fitrah islam itu. Kita mahu Allah redha dengan kita kan?

3. Oh pls don't generalize budak sekolah agama, etc in any way ye. Just get the point I try to convey. "Mungkin juga peringatan-peringatan ini ditujukan kepada para du’at yang sudah faham toriq amal, yang bukan lagi bekerja secara sendiri-sendiri, faham kepada perlunya amal jama’ie dan telah berada bersama-sama mereka yang bangun memukul jahiliyyah dan membawa umat ini kepada Islamnya semula, tetapi mereka masih memerlukan pengukuhan, peningkatan usaha dan proses melembutkan hati." - sheikh almuntalaq.com

On a related note, selamat menyambut kedatangan bulan yang dinanti! Let's try to gain the maximum benefit of it. Embark on this madrasah with one aim: Graduate dengan scroll hati yang bertaqwa! Sudah baca Majalah Jom Isu 16; Kembara Ramadhan Fantastik? Kalau belum, cepat-cepat dapatkan! The more you know about ramadhan, the crazier you'll be about it. Hihi. Let this ramadhan become the most memorable one for us inshaAllah.



On another related note; Pls jangan lupa umat islam seluruh dunia! Malam tadi di program Syria Is Calling, rasa macam kena lempang bertalu-talu oleh para syuyukh. Kata Sheikh Muwafiq Luthfi, pimpinan majlis kesatuan ulama' sedunia, "kau mengaku kami (syrians) adalah saudara mu. but yet kau masih lena dalam 'tidur'mu. kenapa kau mengaku kami saudara kamu, kalau kamu tak lakukan apa-apa? lima taquulu mala taf'alun?! kabura maqtan 'indaLlahi an taqulu ma la taf'alun (kenapa kau mengatakan sesuatu yang tidak engkau kerjakan. amat besar kebencian di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya - as-saff:2-3". ignorance is never a bliss! bukan setakat muslims je yang geram, tapi Allah lagiiiilah menyampah!! Tsk.

"Aku mengalukan kedatangan ramadhan, tapi dalam kesedihan atas apa yg berlaku di Syria. Di bulan Ramadhan, orang biasanya bertarawikh dan berqiamullail di masjid. Tapi di Syria, masjid-masjid sengaja dibom. Dan sekiranya Bashar Al-Assad mengetahui ada hospital yang berfungsi, hospital itu pasti akan dibom dan dimusnahkan", tambah sheikh.

lebih 5.8juta rakyat Syria melarikan diri dari negara mereka semenjak tercetusnya revolusi pada tahun 2011 (sumber dari Human Rights Commitee)

Kata sheikh, "Mereka perlu khemah, pakaian, tak perlu bangunan tinggi, hanya khemah, makanan, pakaian, dan ubat-ubatan! Siapa yang inginkan pahala, hendaklah bersama kami dengan harta dan doa (aku tambah: harta = duit, material, phone, fb, internet connection = cakna dan hebah sehingga lebih ramai orang yang cakna daripada yang tak cakna!). Jangan lupa muslims yang lain tapi yang hangat sekarang adalah di Syria. Jihad harta adalah fardhu - ijtima' di Qaherah oleh Sheikh Yusuf Qardhawi. Ar-rasul bersabda; Siapa yang tak berperang dan tak berniat untuk perang akan mati dalam keadaan munafiq."

"Sempena Ramadhan yang bakal tiba, hulurkan bantuan anda melalui Tabung Kasih Ummah Syria melalui Pertubuhan IKRAM Malaysia untuk meringankan beban mereka."

Bank Islam Malaysia Berhad
120290 100 63512
(Pertubuhan IKRAM Malaysia)
https://www.facebook.com/ikram4syria?fref=ts

"Di saat-saat begini, terasa mcm bebanan menggunung. Seluruh ummah memerlukan. Yang di Syria memanggil-manggil. Luka di Palestin belum terhenti. Kini Mesir teruji. Yang sakit miskin dan kelaparan di merata tempat lagi, siapa juga yang mahu rawat? Ya Allah. lemahnya kami." -fm

"1.5 billion umat islam di dunia, namun hanya seperti buih. kerana tidak ada kesatuan. jika ada kesatuan, nescaa akan terlihat kekuatan dan 'izzah (kemuliaan) muslim. ar rasul bersabda, "laa yu'minu li akhih, ma la yuhibbu linafsih" - sheikh mustafa - mantan ahli parlimen syria, kini juga pimpinan majlis kesatuan ulama' sedunia.

.

No comments: