20120319

Revisiting Jaundice.

Bismillah.
Revisiting the jaundice biochemistry.

Betapa patuhnya all the cells, enzymes and the carriers pada aturan Allah (sunnatullah).
Padahal kalau cells, enzymes dan carriers ni tak puas hati, dan nak protest terhadap tuan badannya, boleh je jadi.

1. Prehepatic Jaundice / Hemolytic Jaundice (Jaundice Pra-Hati / Sel darah pecah Jaudice - ok that does sound so weird if translated)

Kalau Allah takdirkan semua red blood cells buat mogok, sebab tuannya tak gunakan oxygen yang dibawa oleh mereka untuk generate ATP (tenaga) yang boleh mendekatkan Sang Manusia itu dengan Rabbnya, yang menunaikan purpose of life nya, boleh je jadik. Tak yah tunggu 120 hari, semua red cells lysis (pecah) (Normal life span of red cells = 120 hari). Dengan idiopathic. Well sebenarnya bukan idiopathic pun, tapi manusia yang terlalu pathetic untuk tahu. Science just can't explain everything. But there are always signs for people of understanding. Ulul Albab. 

Maka terkejutlah hati nak kena take up all the bilirubin (hasil daripada heme conversion setelah semua red cells lancarkan mogok/lysis), dan akhirnya tak cukup capacity nak metabolize dan conjugatekan kesemua bilirubin. Hasilnya bersepah-sepah dan terapung-apunglah unconjugated bilirubin tu semua. Dan, jaundice lah   sang manusia; tuan punya badan yang kufur pada Rabbnya dan tak henti-henti melakukan benda-benda lagho dengan nikmat Rabb iaitu oxygen yang dibawa oleh red cells melalui hemoglobin.

2. Hepatocellular / Hepatic Jaundice (Jaundice Hati)

Sama jugak case nya dalam hepatocellular jaundice. Kalaulah tuan punya badan tak jaga hati - banyak merungut, selalu suuzhon, hati tak dekat dengan Allah, tak contemplate / tadabbur ayat2 (bukti2) kekuasaan Allah, banyak lagho, sombong, tak jaga hubungan dengan Allah dan sesama manusia, tak ajak orang lain ingat Allah, etcetc Allah boleh je nak suruh conjugating enzymes yang ada di liver protest dan stop conjugating. Dan akhirnya jaundice lah si tuan badan yang ingkar itu. Macam dalam Crigler-Najjar dan Gilbert Syndrome.

3. Obstructive / Posthepatic Jaundice (Sumbatan / Jaundice Post-hati)

Kuasa Allah, kalau Allah nak balas seseorang tu dekat dunia ni sebab kufur, kalau takde hemolytic anemia, kalau liver function still okay pun, boleh je Allah nak takdirkan normally produced conjugated bilirubin tu tak keluar daripada liver untuk masuk ke dalam gut. Macam mana? Dengan sumbatkan bile duct, tak kira la dengan head and neck of pancreas cancer, atau gallstones pun, atau stricture of unknown cause pun. Again, jaundice lah tuan badan yang lalai dalam mengingati Allah itu, plus pruritus (gatal-gatal satu badan), gelap lah urine nya segelap hati yang jauh daripada cahaya hidayah Allah (tea-colored urine), and last but not least, pale stool.

PS; bukan nak cakap orang yang ada jaundice / orang yang ada penyakit hemolytic anemia / liver disease macam hepatitis, liver cancer, etc / gallstone, pancreatic head tumor tu adalah balasan Allah. sebab sakit pun kafarah dosa dan chance untuk mendekatkan diri pada Allah. tapi nak menunjukkan Allah boleh je nak kasi pada kita semua tu kalau Dia mahu. kun fayakun! tapi selama ni tiap-tiap hari kita sihat je memanjang, atas nikmat Allah. maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? have you fulfilled the purpose of your creation or are you too preoccupied in doing things that you think will satisfy your ambition? are your goals running parallel to the purpose of your life, oh self?

.