20130612

Penonton vs Pemain.


Bismillah.

Beliau hanya mengambil alih bulatan gembira kakak (my only blood-related big sister) untuk sementara. Hanya dua kali sitting, kemudian bulatan gembira kakak di-pass-over semula kepada naqibahnya yang asal.

But I can't be more touched apabila dijemput oleh beliau ke rumah untuk borak-borak qadhaya tentang status bulatan gembira kakak. Dan sememangnya bulatan gembira kakak sudah lama stagnant. Tak jalan. Walaupun menurut deskripsi kakak, ahli usrahnya semuanya berpotensi, logam-logam hebat yang inshaAllah sangat besar manfaatnya dalam dakwah islam kalau benar acuan tarbiyahnya.

Tulisan ini bukan untuk menceritakan salah siapa, kerana usrah career woman yang diletakkan di bawah makcik-makcik lebih kompleks. Memang not in the position to talk about it. Dan tentu bukan nak kata beliau menyibuk amik tahu usrah kakak yang tiada kaitan lagi dengannya. Yang mahu disentuh, lebih kepada kekaguman terhadap ukhti yang sangat concerned pada bulatan gembira yang dia hanya perlu tolong take over sementara naqibah yang sepatutnya itu melaksanakan preoccupation-nya, setelah melihatkan besarnya potensi yang ada pada group itu.

Kata kak ummu, "Dalam dakwah ni, membina usrahlah pekerjaan yang paling susah. Program-program besar pun senang. Senang sebab tidak perlu ada follow up. Cukup touch and go. Tapi usrah bukan begitu. Membina manusia sehingga ke akhir usia mereka. Dan kerja itu begitu sukarrrrrrrrr. Adik-adik yang masih baru dalam tarbiah ini perlukan perhatian. Begitu juga dengan adik-adik penggerak."

Di tahap apa pun, dan di zaman apa pun, self-proclaimation boleh berlaku. Kita boleh self-proclaim kita telah pun ditarbiyah bila kita ada naqibah, ada usrah, etc. Tapi bila check kedatangan, macam biskut, masih layan jahiliyah, malas datang daurah, mutabaah amal lompong-lompong, banyak beralasan bila sudah masanya untuk bergerak, etc, padahal tempoh dalam tarbiyah dah lama tapi masih non-compliant dengan tarbiyah. Macam patient yang non-compliant with the course of antibiotics.

Dan boleh je nak self-proclaim dah bergerak, dah bawa usrah, sebab dah ada adik-adik. Tapi hakikatnya, berapa percent yang telah kita beri untuk usrah yang kita bawa? Pernahkah kita  duduk bermuhasabah sama ada usrah yang dibawa muntij atau tidak? Brainstorm seni yang lebih berkesan untuk menyentuh mereka. Atau hanya bagi bahan, touch and go setiap minggu. Itu bukan usrah namanya. Itu majlis taalim. Heh.

Ukhti tersebut membuatku muhasabah. Sudah hampir sebulan transfer usrah adik-adik, tapi tak follow-up pun mereka. Apa yang mereka isi dengan cuti mereka. Huhu. Macam lepas tangan pada naqibah baru. Sedangkan bukannya tak tahu kondisi naqibah baru mereka, seorang houseman yang mungkin tengah tagging sekarang.

Terbaca.
Salah satu ciri 'mental penonton' adalah masa bodoh. Mereka bersorak di luar lapangan, tapi minim kontribusi dalam pertandingan. Apakah tidak penting keberadaan penonton? Tentu saja penting. Tapi di jalan dakwah kita semestinya bersikap sebagai pemain. Keterlibatannya optimal. Pengorbanannya juga maksimal. Seringkali frekuensi kita dengan sesama ikhwah tidak sama. Sebagian orang sudah berlari, kita masih santai berdiam diri. Banyak orang sudah bergerak, kita masih berdiri tegak. Kenapa? Wallahu a'lam. Lebih baik kita menelisik diri sendiri. Jangan sampai kita menjadi 'toxic cadre' -- kader-kader beracun dan bermasalah. Hilang orientasi, lemah kontribusi. Maka, baik kiranya jika kita memperluas acuan. Di luar diri kita ada banyak ikhwah yang penuh keterbatasan, tapi berkorban sepenuh jiwa raga. copy pasted from Di Jalan Dakwah: Ada Yang Masa Bodoh, Tapi Allah Sangat Peduli
Ye, mungkin kakak-kakak tak sempat untuk benar-benar monitor kita yang masih ditahap guinea pig dalam menggerakkan usrah. Sehingga kita pun bersikap 'masa bodoh' dan culas. Tapi yakinlah bahawa Allah sangat peduli.

Kenapa kita (aku) begitu? Mungkin kerana amalan fardi dan tarbiyah dzatiyah yang tak terjaga. "Kata ustaz (referring to Dr T), amal kita adalah seperti sebatang pokok. Iman kita adalah akarnya. Jangan harap pokok mahu berkembang andai iman kita tidak kita baja dan belai dengan tarbiah dzatiyah kita." - http://ummuafeera.blogspot.com/2012/03/doa.html

"Dia nafi'un linafsiha wa lighairiha. Dalam aspek usaha ini, tak ada siapa akan memaksa. Semua orang mendapat modal yang sama, dan peluang beramal yang sama. Semua orang juga mendapat tawaran perniagaan dari Allah. Pilihannya terpulanglah kepada diri masing-masing. Tetapi lebih banyak yang sanggup kita berikan untuk sesebuah pelaburan, maka lebih dahsyatlah pulangannya." - fm:http://7areer.blogspot.com/2013/03/you-get-what-you-give.html
cerita dekat. cerita jauh. generasi ini. generasi sahabat. generasi tabiin. generasi kemudian. modal cerita yang sama. ada penonton. ada pemain. sampai bila hanya mahu mendengar cerita dan ber'mental' penonton?

yang tidak terisi tak bisa mengisi... (Source: muharikah.com)

.

No comments: