20120207

rant.

bismillah. 

hanya dengan buat dan contohi apa yang Rasulullah tak pernah tinggal 24/7 sehingga the last moments of his life, baru kita benar-benar dapat hayati dakwah dan tarbiyyah

memang sebelum ni kita tahu, daripada sekolah tadika lagi yang Rasulullah memang super kool, lagi osem, hebat, manusia pilihan, etc

tapi bila kita benar-benar ikut baginda, buat dakwah, baru kita benar-benar faham dan merasai yang dia memang osem! buat kerja tak pernah culas. tawazun dengan SEMUA amanah. 

saat itu, memang sangattt rasa, menyerap dalam jiwa, "wow", "mashaAllah", macam mana dia boleh buat? macam mana dia boleh sabar! sangat payah kot!

especially bila kita diuji dengan banyaknya tanggungjawab-tanggungjawab lain, yang juga tak sepatutnya diketepikan, yang sepatutnya dijadikan alat, untuk DnT jugak.

boleh je dia nak duduk senang-lenang, fokus dekat bisnes, dekat family sendiri. orang lain time era mekah awal-awal tu mostly rileks je dengan jahiliyyah. susah kot nak buat DnT sorang-sorang time tu. orang lain semua fikir bisnes dia je. dah la tk reti baca. banyak je alasan baginda boleh create. tapi baginda tak menjadikan semua alasan tu untuk halang daripada buat DnT! sebab baginda mengimani "iqra', qum, qum" tu!

betapa dekat baginda dengan Allah, telah buat dia yakin, dengan segala apa yang ada masa tu, yang Allah sediakan masa tu, sebenarnya cukup je nak dapatkan taqwa pada Allah.

ironi sangattt kalau sibuk dengan DnT, tapi at the same time kita lupa pada Allah. masa tu mula la rasa tak puas hati, penat, complain2 kenapa orang lain senang lenang boleh fokus dengan studies je, takde beban lain, kalau results tak okay, orang kata kita belajar sambil lewa, hilang tsiqah, kenapa kita nak susah payah juggle semua bendaaa. heh

lupa ke akan kisah sahabat dulu, yang berlumba-lumba untuk menang & syahidd.

DnT yang pertama. tapi studies, family, etc bukan num 2!

kata seorang muwajjih (read: penyampai), hanya perasaan cinta pada Allah yang akan membuahkan rasa syukur, yang sedia nak berkorban segalanya, tak kisah tak cukup tidur, tak kisah tak cukup rehat, tak kisah tak dapat lepak-lepak, asal dapat buktikan rasa cinta pada Allah

tarbiyyah tu. ada di mana-mana. whether we see it or not. kalau kita benar-benar faham tarbiyyah tu, tarbiyyah tu lah yang akan buat kita jadi rabbani, lebih rabbani, dan semakin rabbani!

moga Allah jauhkan aku daripada jadi daie yang terpesong!

dakwah dan tarbiyyah memang tak dibentangi carpet merah, memang tak mudah, memang dijanjikan dengan mehnah, tapi yang lagi utama sebenarnya banyakkkkkkkkk je benda-benda yang sweet yang memotivasikan, yang menggerakkan. dan itulah yang menjadi bekalan, inshaAllah ♥

Awak tak teringin ke, nak jadi individu muslim? Jadi apa-apa, tetap ingat Allah. Nak buat apa, semua sebab cinta Allah. Tak nak ke, tengok semua kawan-kawan kita join tarbiyyah. Nak tak, tengok semua orang yang kita kenal mendirikan baitul muslim, dan bukan sekadar another rumah tangga. Nak tengok tak, semua orang sekeliling kita, kenal mahupun tidak, mengamalkan islam. Nak tengok negara ini, pemimpin-pemimpinnya mengamalkan islam.


Walau tertatih kaki ini berjalan, jiwa perindu syahid tak akan tergoyahkan

tk tau nak tulis tajuk lain selain rant. sebab bila nak rant, baru rasa nak tulis. saya memang bukan seorang penulis. heh.

ps; blog tadabbur favourite. recommended by ukhti favourite  - lau ka na bainana
do read! :)

.