20110301

masih bernyawa.

bismillah.

hari ini dapat experience yang tak semua orang boleh rasa.

rutin biasa pagi-pagi; langkah kaki kanan keluar rumah, sambil dalam hati baca "bismillahi tawakkaltu 'alallah". tanpa fikir akan consequence keluar dari rumah. langsunggg tak terdetik that anything bad will or may happen.

bukan sebab dah berserah secara total apa akan jadi lepas keluar rumah. cuma berserah tentang apa akan jadi di hospital tu adalah. "ada rezeki, dapat case best, kalau Allah nak kasi tengok procedure best, dapatlah. serah aje pada Sang Pemberi Rezeki", macam tu je lah ingatkan diri pagi-pagi.

aku cuma pegang ini, konklusi daripada ayat 1000 dinar, fb status seseorang;
selagi mana nyawa itu masih berada dalam badan tuannya, maka telah ditetapkan rezeki oleh Allah untuknya. beruntunglah bagi sesiapa yang bertawakkal padaNya, akan dibukakn jalan-jalan keluar olehNya dan diberi rezeki dari arah yg tidak disangka-sangka..

tapi takde pulak sampai ingatkan diri untuk tawakkal akan the fact that Allah boleh tarik nyawa bila-bila, dengan macam-macam cara di luar sana tu. (di dalam rumah juga). tahu je keperluan berserah secara total dalam setiap urusan, tapi lupa untuk ingatkan diri tentang ini...

and yes, something really did happen to me this morning. accident. masa dalam perjalanan ke hospital selayang. untuk akal yang cetek dan terus jump into conclusion, akan salahkan semua faktor yang logik untuk dipersalahkan. dan pasti akan menganggap kemalangan adalah sesuatu yang malang. nama pun kemalangan. bukan dengan sedan atau motokar biasa, tapi dengan lori yang mengangkut simen! yang tayarnya sahaja lebih tinggi daripada kereta yang aku naik!

nak kena langgar dengan kereta kebal ke baru nak kata malang ke?

bukan, bukan, bukan! Aku masih ada nyawa. kereta pun bukan teruk sangat (bukan awak yang drove dan bukan kereta awak, boleh la awak cakap macam tu, hakimah). but this is really a lesson for myself. mana mungkin ada malang kalau setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya.

Allah boleh je nak takdirkan tayar lori yang sangat gigantic tu terus langgar dan bang tempurung kepala dan terus brain death ke apa instead of kasi momentum dekat tangan je. Dan orang akan mula bertanya, anak Suhaimi tu nak pergi mana masa tu? Dan kalau kita on the way ke tempat yang tak sepatutnya, etc,masa itulah sesetengah orang akan mula menjaja-jaja. tak kesian dekat parents yang akan tebal muka? masa tulah baru kita berangan, ohh, kalau aku dekat dunia lagi, hari-hari aku nak doa untuk dapat husnul khatimah.

He has ALL the power! Can't you see? Dia boleh buat apa sahaja yang Dia mahu! Even if it means menarik nyawamu saat jari-jemarimu sedang menaip.. even if it means tarik nyawa sewaktu choking makan popcorn dalam panggung wayang atau tiba-tiba dapat atrial fibrillation sewaktu gelak besar dan bergossip......... Can't you see? Allah boleh buat apa-apa asbab sahaja kalau Dia takdirkan itu saatnya roh kita terpisah daripada jasad.

dan Allah boleh je nak takdirkan untuk tak tarik nyawa, tapi cuma tarik nikmat sikit-sikit, patah tulang sana, patah tulang sini dan masuk hospital. tapi semua tu bukan apa yang Allah takdirkan untuk aku hari ini. aku cuma duduk di seat passenger, dan menyaksikan tayar yang sama tinggi dengan pintu kereta yang aku naiki approaching kepala tengkorakku. tak ada luka sikit pun.
alhamdulillah, 'ala kulli haal.

alhamdulillah, 'ala kulli haal.

alhamdulillah, 'ala kulli haal.

this really is a reminder for me. thank you Allah.

memo yang dilekat di depan study table ; peringatan yang saya sendiri lupa eventhough hari-hari dok mengadap

3:185

.

4 comments:

atiqahmki said...

btw kima, ramai akhawat yg tulis abt kemalangan ard the same time awk tulis ni.
accident otw ke daurah dgn sisters ke?
huhu.

kima. said...

oh tak. accident otw pergi hospital selayang. huu. akhawat mana yg accident? ada yg sampai warded tk?

atiqahmki said...

akhawat around kl gak. huhu. tak teruk pun kot, tapi kereta gone case..

shesa said...

linked here try this out moved here Ysl replica bags this content his explanation