20100518

khushoo'

bismillah. email lama. lepas proE baru sempat nak baca sebab tk sempat check email sepenuhnya.
Assalamualaikum Hakimah.

Bukanlah khusyuk itu dengan melupai apa yang berlaku di
sekeliling ketika solat berjemaah. Anda masih perlu sedar
bahawa anda beribadat kepada Allah. Ini diterangkan oleh
Ibn Katheer.

Malah dengan memahami konsep khusyuk yang benar, anda
berpijak di bumi nyata. Masih mengambil kira persekitaran
tetapi hati memberi fokus kepada Allah. Jangan fokus pada
Allah sampai imam di depan tidak diikut baik! Dalam
kehidupan, jangan kata ingin ikut Allah sehingga
ditinggalkan hak sesama manusia. Itu bukan mengikut
perintah Allah yang sebenar-benarnya.

P/S Tip ini bermanfaat? Kongsikan dengan 3 orang rakan
anda. Mereka pasti gembira atau lawat
http://www.amalanberjaya.info/

, 1235 W 37th Pl, Los Angeles, California 90007, United States

exam sekarang lebih dahsyat daripada proE. kalau everytime proE dan exams yang lain seumpama dengannya bakal hadir, kita seringkali diingatkan dengan kata-kata;- exam itu bukan untuk menguji atau mengukur sebanyak mana ilmu yang telah dihafaz ataupun se-terer mana otak atau kepandaian kita. tapi untuk mengukur kebergantungan kita pada Allah. kita juga diingatkan untuk muhasabah diri, untuk apa kita menuntut ilmu, untuk capai keredaan Allah atau semata-mata lulus dan bergelar doktor? hence the need to khushoo' dalam menuntut ilmu. stay focused to the purpose of life.

saat itu, kita dapat merasa dekat dengan Allah. tapi bagaimana pula kita ketika di dalam comfort zone? bukankah Allah, di setiap zone kita, Allah tetap closer than the vein in your neck? He The Exalted doesn't need equivalence zone as in any precipitation reactions of lab diagnostic tests in order to be sensitive. kita je yang tk rasa dekat. astaghfirullah. ayuh jadi khushoo' walaupun berada dalam comfort zone. zero alasan. stay focused. remember, faiza faraghta fansob.

cuti kali ini = 4 minggu. lama ke sekejap? lama atau sekejap tk penting, heh.
Bukan tempoh masa yang penting, buat apa dengan masa yang penting. Hidup ni memang begitu. Sebuah masa di antara 2 masa. Masa lahir dan masa mati. Memang mati dan hidup diciptakan Allah untuk nilai bagaimana kita guna masa. Allazi khalaqal mauta wal hayata liyabluwakum ayyukum ahsanu ‘amala firman Allah Taala dalam Surah AlMulk. -quoted from here
remember IHAB's last words, "there's always more responsibilities than the time available".

Pakcik Al-Banna pesan lagi, al-waqtu huwal hayah. Masa itu kehidupan. "Maka, orang yang buang masa adalah orang buang kehidupan? Memang biase. Memang ramai orang Islam buang kehidupan. Segelintir je yang tak buang kehidupan. Lumrah kehidupan." shame shame. astagfirullah.

.